Nederlandse sportschoolketen My Local Gym Group heeft vandaag Fitness4me overgenomen, een fitnessketen die gevestigd is in Amsterdam en Bussum. Hogenhouck m&a heeft My Local Gym Group bijgestaan tijdens de transactie.
Nabije toekomst
De acquisitie is in lijn met de eerder bekendgemaakte strategie van Jordy Kool en Marjolijn Meijer, de oprichters van My Local Gym Group, die tevens CEO zijn bij Urban Gym Group en Gymwarehouse. Meijer: “Het huidige aanbod aan fitness, lessen, PT en faciliteiten in Amsterdam blijft voorlopig ongewijzigd. Wel zullen we verbeteringen doorvoeren die de klantervaring positief beïnvloeden. We denken dat de klanten heel blij zullen zijn met de investeringen die we gaan doen in bijvoorbeeld de apparatuur.” Bij Fitness4me Bussum gaan we voorlopig geen wijzigingen doorvoeren. Meijer: “Deze club sluit qua locatie, doelgroep en aanbod perfect aan bij de visie van My Local Gym Group dat clubs moeten voldoen aan de wensen van de lokale bevolking”.
Urban Gym Group
Kool: “We zijn ook actief in gesprek met overnamekandidaten voor Urban Gym Group. In de grote steden zien we een toenemende vraag naar het TrainMore concept; opleiding op state-of-the-art apparatuur en een klantgerichte aanpak. We streven ernaar dat onze leden als eerste de nieuwste fitnesstrends ervaren.” Het businessmodel van Urban Gym Group bestaat uit verschillende fitnessconcepten en meer dan 30 clubs, waaronder de urban fitness speeltuin TrainMore, premium gym Clubsportive en High Studios, gericht op High Intensity Interval Training. Eerder dit jaar zijn High Outdoors, High Ride, High Flow (yoga) en Personal Training gelanceerd. Kool en Meijer kondigden ook een exclusieve franchiseovereenkomst aan met boetiekketen Trib3. Ze streven ernaar om de komende vijf jaar twintig clubs te openen.
Gymwarehouse
De derde organisatie die Kool en Meijer hebben opgericht is Gymwarehouse. Dit bedrijf renoveerde kort gebruikte fitnessapparatuur en verkoopt deze aan kleinere studio’s en consumenten. Kool, die eerder de grootste IT-refurbisher van Europa Infotheek uitgroeide van 55 naar 750 miljoen euro en onlangs Centralpoint voor 425 miljoen euro aan het Zweedse Dustin verkocht: “De parallellen met de IT-markt zijn frappant. De fitnessmarkt is nu waar de IT-markt tien jaar geleden stond: verantwoordelijkheid nemen voor duurzaamheid, een eerlijke waardering en professionalisering in de bedrijfsvoering. We staan open voor gesprekken met bedrijven die een verkoop overwegen.”